niedziela

III Gdyński Plener Projektowy - początek

poszukiwanie pomysłów, inspiracji i praca nad nimi..
































































































































































































III Gdyński Plener Projektowy - finał

Dziękujemy wszystkim uczestnikom III Gdyńskiego Pleneru Projektowego
za twórczą i sympatyczną atmosferę podczas pleneru!
Dziękujemy za zaangażowanie w prace intelektualne, podczas tworzenia koncepcji monideł oraz prace fizyczne;)
..podczas skręcania i ustawiania konstrukcji na Skwerze Kościuszki w Gdyni.
Dziękujemy też za sprawną współpracę i pomoc organizatorom (Centrum Designu Gdynia, PPNT oraz Miastu Gdynia)
 i osobom zaangażowanym w prace przy Plenerze!
Specjalne podziękowania, dla firmy DCC Media, za wydruki i transport.
Gdyński Plener Projektowy po raz kolejny udowodnił, że istnieje potrzeba integrowania środowiska projektantów
z różnych dziedzin i różnych miejsc w Polsce a powstałe prace i stworzona z nich instalacja były ukłonem w stronę wakacyjno-turystycznego rytmu życia Gdyni. Spełniły założenia Pleneru i budziły duży entuzjazm wśród przechodniów. Migawki aparatów, telefonów i tabletów pstrykały raz po raz, zabierając tysiące fotografii:)
Wkrótce umieścimy fotorelację z przebiegu całej imprezy.

Kuratorzy:
Piotr Mikołajczak & Paweł Gełesz


piątek

III Gdyński Plener Projektowy




Szanowni plenerowicze!
Powyżej aktualna mapka Gdyni, opracowana specjalnie dla Was.
Na czerwono wypunktowane są ważne miejsca spotkań lub punkty orientacyjne.
Mam nadzieję, że ułatwi to Wam odnalezienie się w Gdyni.
Mam też jedną kłopotliwą wiadomość. W dniach w których przewidziany jest plener, przewidziany jest także remont instalacji ciepłej wody w mieście..i niestety podczas Waszego pobytu w hotelu, nie będzie ciepłej wody.
Jeżeli macie w domu jakieś grzałki do wody, czy sprzęt tego typu, to może warto zabrać go ze sobą.
Mimo wszystko..gorąco pozdrawiamy w oczekiwaniu na Wasz przyjazd.
Przypomnę, że spotykamy się w niedzielę o 15, przy Terminalu Designu na Placu Kaszubskim, pewnie przy punkcie info. Będziemy mieli identyfikatory pleneru, więc pewnie Nas poznacie;)
Potem przechodzimy do Muzeum, gdzie mamy przygotowany wstęp do tematu gdyńskich monideł, m. in ciekawy wykład o specyfice architektury i przestrzeni tego miasta, ale też inne interesujące prelekcje, wprowadzające Was w temat.


czwartek

III Gdyński Plener Projektowy


Szanowni Plenerowicze!

Dziękujemy za Wasze zgłoszenia do udziału w Gdyńskim Plenerze i gratulujemy dorobku projektowego!
Mamy nadzieję, że 3 edycja Pleneru, w której będziecie uczestniczyli będzie wyjątkowo udana.
Na początek garść informacji organizacyjnych:
W tym roku, podobnie jak w poprzednim, zakwaterowani będziecie niemal na samej plaży,
w Studenckim Domu Marynarza nr 2 w Gdyni (ul. Sędzickiego 19).
Waszym głównym miejscem do pracy i warsztatów będą pomieszczenia w Pomorskim Parku
Naukowo Technologicznym (Aleja Zwycięstwa 96/98) w Gdyni.

W tym roku bawimy się bardzo wakacyjnie.
Waszym zadaniem jest zaprojektowanie i wykonanie MONIDŁA gdyńskiego, czyli obiektu przy którym przechodnie 
będą się fotografowali i będą mieli z tego powodu frajdę.
Monidła ustawione będą w intensywnie uczęszczanej przez turystów strefie miasta.
Wyzwanie jest duże, bo jest ogromna konkurencja, realność przesycona jest obrazkami i rzeczami, 
które mają ją odrealniać, przenosić odbiorcę w krainę fantazji.
Tu liczymy na Waszą wyobraźnię, fantazję, i umiejętności!
Monidło może przybierać różne formy i prezentować różne treści, ale jego celem jest mamić, zwodzić, zmieniać, miksować realność z nadrealnością, pokazywać upiększoną, podkolorowaną rzeczywistość.
Jako projektanci macie oczywiście pełną swobodę tego, co zaprojektujecie. Z Naszej strony chcielibyśmy podpowiedzieć klika dróg jakimi może pójść praca nad monidłem (choć jest ich oczywiście o wiele więcej;).
Zacznijmy od klasycznego „kiczowatego” obrazka, w który wkłada się głowę, dodając do własnej twarzy ciało herosa – obecnie chyba to Strongman;), księżniczki (Barbie?;), postaci z przeszłości i przyszłości, bohaterów i bohaterek.
To zabawa, która sprawdza się zawsze. Jednak jako projektanci macie tu dużo więcej do powiedzenia, możecie podjąć grę z kiczem, bawić się schematami wyglądu (ubiory, fryzury, gadżety) i zachowania - uchwycić charakterystyczne gesty, pozy i sytuacje.
Możecie polemizować z sentymentami i zawidzeniami lub do nich nawiązywać, sięgając do historii i dawnej ikonografii albo zaprojektować esencjonalny wizerunek współczesnego turysty.

To wszystko w połączeniu z Waszymi indywidualnymi technikami pracy, od fotograficznego wizerunku, przez cyfrowe obrazy po odręczny rysunek, buduje różnorodną scenę możliwości.
Pamiętajcie, że to obraz-przedmiot służący zabawie, zmianie konwencji, surrealny żart odbierany na różnych poziomach, przez różnorodnych odbiorców. Zatem nie powinien być chyba zbyt hermetyczny, może być inteligentną kpiną, krzywym zwierciadłem.

Można jednak pójść w inną stronę i ktoś z Was może zechcieć „bawić się” inaczej.
Oprócz wspomnianego wyżej kreowania wizerunku, inną sprawdzoną metodą, która zawsze fascynuje ludzi, jest mylenie wzroku, zaburzanie oczywistości i przyzwyczajeń oczu a w projekcie tego ultra masowego przedmiotu, trzeba się oprzeć na prostych i sprawdzonych „patentach”.
Złudzenia optyczne deformujące powierzchnię obrazu lub powodujące wrażenie pulsowania czy ruchu są znane w historii sztuki jako op-art i możecie z pewnością zaczerpnąć z nich inspirację.
Zniekształcenia anamorficzne, powodujące, że właściwy komunikat jest widoczny tylko z jednego punktu widzenia 
to też znany i sprawdzony w ikonografii zabieg.
Tworzenie wrażenia trójwymiarowej przestrzeni na płaszczyźnie z pewnością jest też ciekawym wyzwaniem

Pomyślcie o zabawie z zniekształcaniem rzeczywistości, np. sfotografowaniem ciągu ulicy na której ustawione będzie monidło i umieszczeniu na nim wizerunku tej ulicy z Waszą graficzną ingerencją, tak by monidło wtapiało się w pejzaż, wprowadzając w nim jakąś aberrację..
Może ten sam fragment ulicy, ale w widoku sprzed kilkudziesięciu lat? A może zmiana perspektywy ulicy? Takie zabawy pozwolą na fotografowanie nie tylko płaszczyzny monidła, ale uchwycenie kontekstu z jakim się znajduje i grę z nim.
Eksperymenty związane z perspektywą wymuszają zazwyczaj określony punkt widzenia, to może być także ciekawa droga - wyznaczenie punktu, z którego należy patrzeć/fotografować Wasze monidło. Jak wpiszecie w ten obszar postać 
lub twarz człowieka, to już zależy od Waszej wyobraźni i poczucia humoru.

Jeszcze inna droga projektowa, to podkreślenie charakteru miejsca.
Pomyślcie o tym, że Wasz obiekt będzie ustawiony w Gdyni, która ma swoją wyrazistą specyfikę a składa się na nią szczególna przestrzeń i architektura, szczególny wakacyjny rytm życia miasta, cała ikonografia skojarzeń morskich, okrętowych, plażowych, rybackich.
Zastanówcie się jak mogłaby wyglądać hiper-pocztówka z Gdyni pokazująca cały ten klimat.
A może stwórzcie wizerunek esencjonalnie gdyńskiej architektury, w którą wpiszecie postać przechodnia..

Możecie w Waszym projekcie postawić również na interakcję i minimalne zaangażowanie przechodniów, np. kiedy będzie jedyny punkt widzenia w którym będzie Wasz aparat, to Wy możecie wykonywać zdjęcia i umieścić je np. na facebooku, albo innym miejscu w sieci skąd mogą je pobrać sfotografowani a adres tego miejsca trzeba umieścić na monidle.
Zastanówcie się jak jeszcze możecie zaangażować i wykorzystać w Waszej akcji przechodniów.

Te i inne przemyślenia powinniście rozpocząć już teraz. Dobrze by było gdybyście jeszcze przed plenerem pomyśleli 
nad koncepcją Waszego monidła, może powinniście zaczerpnąć informacje na temat jakiejś specjalnej techniki zniekształcania optycznego albo na temat specyfiki miejsca.

Postarajcie się zaprojektować Wasz obraz tak, by zostawił na długo ślad w pamięci przechodniów
i żeby jak najwięcej z nich zarejestrowało go swoim urządzeniem nagrywającym (nawet nie wiem jak to obecnie nazwać, kiedyś byłby to aparat;).
Pomyślcie na ilu reprodukcjach znajdzie się Wasze dzieło;).
Pomyślcie też o tym, że za kilkadziesiąt lat ktoś będzie je oglądał, rozrzewniając się nad przeszłością.

A teraz kilka "ścisłych" informacji organizacyjnych:

10 osobową grupę podzielimy na 5 zespołów i mamy nadzieję, że powstanie tyle właśnie monideł. Każdy 2 osobowy zespół projektowy będzie miał do dyspozycji powierzchnię 6 metrów kwadratowych - prostokąt o wymiarach: 3 metry 
w poziomie na 2 metry w pionie, czyli proporcje klasycznego kadru fotograficznego. Od Was zależy, czym wypełnicie 
ten kadr.
Jeśli chodzi o technikę pracy, to przyjęliśmy, że będziecie pracować cyfrowo (fotografia, rysunek na tablecie lub skan, cyfrowe malarstwo, 3D, inne?). A efekty Waszej pracy wirtualnej zostaną zmaterializowane w formie obiektu na którym umieszczony będzie wydruk z wynikiem Waszej pracy.
W związku z tym konieczne będzie, żebyście zabrali ze sobą własne komputery, aparaty fotograficzne, tablety 
do rysowania i malowania i inne narzędzia do pracy na komputerze, których używacie na co dzień. Będziecie mieli 
do dyspozycji pracownię z dostępem do internetu.
W trakcie pleneru będziecie mieli czas na stworzenie projektu, jednak dobrze przygotować się
do tego już wcześniej. Czas na plenerze biegnie szybko;) a całość akcji polega na zaprojektowaniu, wykonaniu, zbudowaniu i ustawieniu w mieście monidła a także udokumentowaniu jego działania.
Po przekazaniu Nam cyfrowego pliku, my przekażemy go do drukarni i zostanie tam wydrukowany i naklejony na płytę. Oczywiście monidło nie byłoby monidłem, bez otworu na głowę i te otwory zostaną również wycięte w drukarni.
Po odbiorze z drukarni, wydruki trzeba będzie umieścić na stelażach z przygotowanych przez Nas materiałów. 
Stelaże te wcześniej będziecie musieli zmontować i będzie to częścią pracy plenerowej.
Tak przygotowane monidła przewieziemy najprawdopodobniej na Skwer Kościuszki 
( staramy się jeszcze o pozwolenie na ustawienie ich).
Szczegóły dotyczące terminów i tempa pracy znajdziecie w umieszczonym poniżej harmonogramie pleneru.

Nie wykluczamy oczywiście sytuacji, jeśli ktoś z Was bardzo chciałby pracować manualnie
i namalować własnoręcznie monidło. Tu jednak trzeba wykazać się dużą sprawnością doświadczeniem, tak by dorównać jakością do obrazów cyfrowych. Gdyby ktoś chciał działać
w ten sposób, prosimy o zgłoszenie tego już teraz, bo będzie wymagało to innej organizacji materiałów, miejsca pracy itp.

Podczas pleneru odbędą się Naszym zdaniem interesujące warsztaty fotografii cyfrowej.
Zatem przyda się Wam Wasz komputer z zainstalowanym oprogramowaniem typu Adobe Photoshop..
zresztą nie wyobrażamy sobie pracy nad monidłem, bez programu tego typu;).
Zaproponowaliśmy te warsztaty, bo z praktyki wiemy, że każdy projektant czy architekt spotyka się z problemem sfotografowania swoich dzieł, budując choćby portfolio.
Dowiecie się na nich jak sfotografować np. fragment ulicy, tak by mógł znaleźć się na monidle i jego perspektywa zgadzała się z rzeczywistą. Profesjonalny fotografik zapozna Was z różnymi technikami fotografowania i obróbki zdjęć.

O pozostałych możliwościach i ograniczeniach;) dowiecie się jeszcze na miejscu.

Wszystkie pytania i uwagi kierujcie na znany Wam już mail:
gdynski.plener.projektowy@gmail.com

Harmonogram:

6 VII 2014 – niedziela

Przyjazd uczestników i zakwaterowanie w Studenckim Domu Marynarza w Gdyni

godz. 15
Spotkanie na Placu Kaszubskim – terminal GDD, wprowadzenie do tematu,
zapoznanie się z materiałami i możliwościami realizacyjnymi.
Złożenie deklaracji w sprawie techniki realizacji monidła, podział na zespoły projektowe, oględziny miejsca przeznaczonego na ustawienie monideł.

godz. 19
impreza integracyjna


7 VII 2014 – poniedziałek

godz. 10
czas na obserwację miasta, zbieranie materiałów wizualnych

godz. 12
Muzeum Miasta Gdyni
spacer z przewodnikiem po Gdyni

godz. 15
obiad

godz. 16 -20
Spotkanie w PPNT
warsztaty fotografii i zaawansowanych technik obróbki zdjęć
cz. 1


8 VII 2014 – wtorek

godz. 10 -14
Spotkanie w PPNT
warsztaty fotografii i zaawansowanych technik obróbki zdjęć
cz. 2

godz. 14
obiad

godz 15 -19
Spotkanie w PPNT – czas na przedstawienie koncepcji poszczególnych zespołów


9 VII 2014 – środa

godz. 10 -14
Spotkanie w PPNT
czas na realizację projektów

godz. 14
obiad

godz 15-19
Spotkanie w PPNT
czas na realizację projektów – ostateczny termin na przekazanie plików do wydruku cyfrowego do godziny 22


10 VII 2014 – czwartek

godz. 10 -14
Spotkanie w PPNT
czas na montaż konstrukcji monidła

godz. 14
obiad

godz 15-19
Spotkanie w PPNT
czas na montaż konstrukcji monidła


11 VII 2014 – piątek

godz. 10 -14
czas na montaż konstrukcji monidła

godz. 14
obiad

godz. 15 -19
Spotkanie w PPNT
czas na montaż wydruków monidła i przewiezienie ich na miejsce i rozpoczęcie akcji


12 VII 2014 – sobota
godz. 10
Spotkanie na Skwerze Kościuszki przy monidłach w celu dokumentacji i interakcji

godz. 14
obiad

godz. 15-19
czas na dokumentację i interakcję



13 VII 2014 – niedziela

godz. 10
czas na dokumentację i interakcję

godz. 13
Demontaż monideł
Podsumowanie pleneru i pożegnanie uczestników








Lista uczestników 3 Gdyńskiego Pleneru Projektowego

Marta Dunal

Joanna Jaroszyńska

Jan Książek

Ewa Leśniak

Katarzyna Matuszewska

Aga Pietrzykowska

Aleksandra Polańska

Urszula Rojek

Łukasz Wacławek

Aleksandra Władyka

Liliana Włodarska


piątek

III Gdyński Plener Projektowy


III Gdyński Plener Projektowy
UWAGA! Termin pleneru ostatecznie został ustalony: od 6 do 13 lipca

Organizacja:
Centrum Designu Gdynia | Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia | Miasto Gdynia

Termin i miejsce:
4–11 lipca 2014 r., Gdynia

Centrum Designu Gdynia - Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia i Miasto Gdynia
po raz kolejny mają przyjemność zaprosić zawodowych projektantów na Gdyński Plener Projektowy.
To już trzecia edycja tego wydarzenia. Po udanych doświadczeniach z poprzednich lat mamy nadzieję,
że projektanci zaczerpną inspiracje z rytmu życia miasta do stworzenia zabawnych, lecz również zachęcających 

do refleksji obiektów i aranżacji.

Gdyński Plener Projektowy to jedyna ogólnopolska impreza skierowana do absolwentów kierunków projektowych,
którzy realizują się zawodowo jako profesjonalni designerzy, a jednocześnie chcieliby współtworzyć środowisko projektantów w naszym kraju.

Idea
Zadaniem uczestników Pleneru będzie realizacja projektu współgrającego z wakacyjnym rytmem życia miasta.
Idea Gdynia Design Days MIASTO+5.30.60 inspiruje do włączenia w działania projektowe mieszkańców
oraz turystów przebywających w mieście.
„Tu byłem” – jest stare jak kultura, każdego intryguje jego wizerunek, a obecnie dostępne formy rejestracji 
nigdy nie były tak proste. Żyjemy w świecie powielanych błyskawicznie obrazów.
Turyści za pomocą matryc swoich telefonów lub aparatów masowo zabierają wizualne pamiątki z miejsc,
potwierdzając w nich swoją obecność, choćby tylko chwilową.
Plener odbywa się podczas kilku lipcowych dni, które są szczytem sezonu turystycznego w Gdyni.  
Przyjezdni nastawiają się na wypoczynek, relaks i zabawę, a mieszkańcy – chcą odrobiny spokoju.

Sfotografowanie się w mieście, na tle jego charakterystycznych punktów: morza, pomnika, statku, to typowe postępowanie większości turystów. Dla projektantów kuszącym wyzwaniem jest podjęcie gry z tym zjawiskiem
i zaprojektowanie obiektów służących do fotografowania się w ich kontekście. Lubimy stroić miny, przyjmować pozy, udawać kogoś innego; na zdjęciach każdy chce wyglądać lepiej czy inaczej niż w rzeczywistości, zatrzymywać czas.
Te myśli przyświecają tematowi III GPP – „Monidło Gdyńskie”.
Obiekt ma istnieć w kontekście miasta, ludzi i czasu, zmieniać znaczenia, opowiadać więcej niż widać w kadrze, pozwalać niezwykle się utrwalić oraz zabrać obraz miejsca i nastroju, niekoniecznie serio i realnie. 
Bo czy wakacje i czas urlopu są realne?
To rodzaj zabawy, gry pozostający na długo w pamięci i na fotografii, zaburzający czas.

Monidła zaprojektowane przez uczestników Pleneru zostaną ustawione w ważnych punktach miasta. Przechodnie
w ostatni weekend Gdynia Design Days będą mogli na ich tle robić zdjęcia, nagrywać filmy, pozować i odgrywać role. Kuratorzy zaproponują wybranej grupie uczestników szczegóły propozycji ożywienia monideł i interakcji przechodniów, będą publikowali w tym miejscu sugestie i przedstawiali możliwości realizacyjne.

Zapraszamy do odwiedzania strony.

Uczestnicy
Do udziału w imprezie mogą się zgłosić absolwenci kierunków projektowych zajmujący się różnymi zagadnieniami
na polu designu (od architektury, przez wzornictwo, komunikację wizualną, po projektowanie graficzne).
Zgłaszając udział, należy przesłać portfolio oraz następujące dane: imię, nazwisko, nazwa ukończonej uczelni,
rok urodzenia.
W plenerze weźmie udział 10 osób. Zgłoszenia są przyjmowane w drodze konkursu i selekcji, na podstawie zaprezentowanego portfolio (w formacie JPEG, PDF lub link do strony www) .
Zgłoszenia można nadsyłać do 20 czerwca 2014 roku na adres: gdynski.plener.projektowy@gmail.com
Wybrani projektanci, po wykonaniu wstępnych koncepcji (przed przyjazdem),  podadzą zapotrzebowanie na materiały
lub usługi niezbędne do realizacji ich projektów.

Podczas pleneru, projektanci będą pracowali z 2 osobowych zespołach, mamy zatem nadzieję, że powstanie co najmniej 5 monideł. 

W trakcie pleneru odbędą się interesujące warsztaty prowadzone przez cenionych profesjonalistów. 
Będą one poświęcone doskonaleniu umiejętności posługiwania się narzędziami wykorzystywanymi powszechnie
w zawodowej praktyce.

Podczas trwania pleneru Organizatorzy zapewniają: nocleg w centrum Gdyni (w niewielkiej odległości od morza), wyżywienie oraz miejsce do pracy i materiały do realizacji prac.

Organizatorom zależy na zbudowaniu twórczej atmosfery podczas pleneru, która będzie sprzyjać integracji środowiska polskich projektantów.

Kuratorzy Gdyńskiego Pleneru Projektowego
Piotr Mikołajczak
Paweł Gełesz
Oraz zespół Centrum Designu Gdynia